VASARĄ, ŽIEMĄ IR IŠTISUS METUS !

 

AUGALŲ DETEKTYVAS

 Tai aktyvus edukacinis žaidimas, Botanikos sodo teritorijoje. Į žaidimą gali įsitraukti visa mokinių klasė. Dalyviai, remdamiesi šifruotomis nuorodomis, turi surasti pradingusį augalą. Žaidžiama komandomis, jaučiamas rungyniavimo jaudulys. Žaidimo metu dalyviai įsidėmi ir išmoksta atpažinti kai kuriuos augalus, įgyja žinių apie augalų fiziologiją, dauginimąsi ir kitas savybes. Veikla vykdoma augalų vegetacijos metu.

 

 


REKOMENDUOJAMA DARŽELINUKAMS IR PRADINUKAMS

AUGALŲ DĖLIONĖ

Vaikai savarankiškai iš fragmentų sudėlioja augalų paveiksliukus. Ši užduotis padeda vaikams greičiau išmokti atpažinti ir palyginti skirtingų rūšių augalus, įsiminti jų bruožus ir pavadinimus. Užsiėmimas skirtas komunikavimo, pažinimo ir socialinėms kompetencijoms ugdyti. Jo metu atliekamos patrauklios praktinės užduotys, skatinančios vaikų ugdomąją veiklą: susipažįstama su augalais ir jų augavietėmis, mokomasi grupuoti ir apibendrinti, lavinamas dėmesys.

  • Naudojamos priemonės: augalų paveikslėliai, džiovinti augalai ir jų dalys.
  • Laukiami pasiekimai: Po veiklos vaikai įgis žinių apie dažnai matomus augalus: įtvirtins žinias apie augalų dalis, žinos augalų su kuriais žaidė pavadinimus, gebės nurodyti pagrindinius skirtumus tarp šių augalai, žinos minėtų augalų augimvietes. 
  • Tikslinė grupė - darželinukai ir vaikai iki 4 klasės (iki 12 asmenų).
  • Trukmė: 45 min.
  • Vieta: visas Botanikos sodo salė (esant poreikiui, galima vesti išvykus už sodo ribų).
  • Kalba - lietuvių.



DŽIUGINANTĮ SODĄ KURIU PATS !

Užsiėmimo metu mažieji dalyviai domėsis augalų padauginimo būdais. Dirbdami patys, susipažins su augalų sėjai reikalingomis priemonėmis, išmoks pasigaminti sėjai reikalingą substratą, paprastu būdu nustatyti dirvožemio tipą. Eksperimentuodami dalyviai gilinsis į sėklų įvairovę, ieškodami atsakymo į klausimą ar galime iš sėklos atpažinti augalą ? Mažieji lankytojai pagal pateiktus augalų paveikslus, susiras tam tikro augalo sėklas, paruoš jas sėjai. Sužinos kokių sąlygų reikia, kad augalo sėkla sudygtų. Pasėtus augalus vaikai nešis namo, į mokyklą ar darželį ir toliau savarankiškai stebės daigų dygimą. Visi dalyviai gaus atmintines kaip prižiūrėti pasėtas sėkleles.

  • Naudojamos priemonės: Įvairių augalų sėklos, stilizuotos schemos, piešiniai. Reikalingos augalų sėjai priemonės: vazonėliai, daigyklos, substratai, durpinės tabletes, sėjai reikalingi įrankiai, augalų sėklos. Visas priemones teikia Botanikos sodas. Rekomenduojama rinktis prastesnius drabužius ir nusiteikti išsitepti rankas !
  • Laukiami pasiekimai: Edukacijos dalyviai pagilins žinias apie augalus ir jų vystymąsi, sėklų įvairovę, sužinos kaip namuose pasidauginti augalus, išmoks vartoti su augalų biologija susijusius pavavadinimus.
  • Tikslinė grupė - darželinukai ir vaikai iki 4 klasės (iki 12 asmenų).
  • Trukmė: 45 min.
  • Vieta: Botanikos sodas. Šaltuoju metų laiku patalpoje, o nuo gegužės iki spalio - lauke arba šiltnamyje.
  • Kalba - lietuvių. 

 

 

REKOMENDUOJAMA MOKINIAMS

ŠIENINUKAI

Kviečiame kurti mėgstančius vaikus. Iš gamtinės medžiagos (šieno) dalyviai mokysis kurti įvairias figūras, kurias pritaikys dekoruojant savo namus. Ypač tiks Kalėdų šventei surištas paukštelis, angelėlis, žvaigždė ar kitas kalėdinis akcentas. Tai gali būti jūsų staigmena ar dovana draugui.

Šieno figūrėles puošiame  įvairių džiovintų žolių stiebeliais,  džiovintais augalų žiedais, vaisiais ir kita gamtine medžiaga. Šis užsiėmimas skatina dalyvių fantaziją, kūrybingumą, kruopštumą, norą pažinti augalus ir kurti mielas staigmenas draugams.

  • Naudojamos priemonės: šienas, džiovinti dekoratyvūs augalai, klijai (lipalas), siūlai, pakulinės virvelės, žirklės.
  • Laukiami rezultatai: Po edukacijos dalyviai įgis naujų botaninių žinių apie augalus, prisimins augalo dalis, sužinos augalų pavadinimus. Išmoktą rišimo metodą galės pritaikyti kuriant darbelius namie ar kitoje erdvėje.
  • Tikslinė grupė - mokiniai iki 9 klasės (iki 12 asmenų).
  • Trukmė: 45 min.
  • Vieta: Botanikos sodo klasėje.
  • Kalba - lietuvių.

Šieniukai
Šieniukai

PASIGAMINK ŽIBINTĄ !

Edukacijos dalyviai mokami kitokio stiklainio panaudojimo būdo, nei įprasta buityje. Iš įvairių dydžių ir formų stiklainių mokama pasigaminti žibintą - žvakidę. Dalyviai supažindinami su gamtinėmis medžiagomis, jų panaudojimu puošiant žibintą. Edukacijos vadovas mokymų metu demonstruoja kelis žibinto dekoravimo būdus. Dalyviai išmoks subtiliai panaudoti floristinius reikmenis (karoliukus, dekoratyviąją vielutę, juostelę ir  kitus puošybos elementus) derinti juos su gamtine medžiaga.

  • Naudojamos priemonės: įvairaus dydžio ir formų stiklainiai, gamtinės medžiagos (medžio šakelės, kankorėžiai, džiovinti žoliniai augalai), sekatorius, žirklės, karšti ir šalti klijai, klijų pistoletas, karoliukai, vielutė, dekoratyvinės juostelės.
  • Laukiami rezultatai: dalyviai edukacijos metu išmoks pritaikyti ir tinkamai panaudoti anksčiau buityje naudotą daiktą. Sužinos gamtinių medžiagų panaudojimo galimybes. Ugdys meniškas savybes.  Pagamintą žibintą galės parsinešti namo!
  • Tikslinė grupė: mokiniai nuo 5 klasės (iki 12 asmenų).
  • Trukmė: 45-60 min.
  • Vieta: Botanikos sodo salė.
  • Kalba: lietuvių.

Žinbintai
Žinbintai

PAPUOŠK NAMUS PASIDARYTU VAINIKU !

Edukacijos metu dalyviai išmoks pasigamtini Kalėdų vainiką naudodami gamtinę medžiagą. Edukacijos vadovas parodys kelis vainiko karkaso darymo metodus naudojant įvairias gamtines medžiagas. Šiuos būdus dalyviai praktikuosis taikyti savo vainiko karkaso gamybai. Dalyviai išmoks skoningai naudoti floristikoje naudojamus puošybos elementus tokius kaip dekoratyvinės juostelės, karoliukai, dekoratyviosios vielutės.

  • Naudojamos priemonės: gamtinės medžiagos (medžio šakelės, kankorėžiai, džiovinti žoliniai augalai), sekatorius, žirklės, karšti ir šalti klijai, klijų pistoletas, karoliukai, vielutė, juostelės.
  • Laukiami rezultatai: dalyviai išmoks pasigaminti vainiką Kalėdų šventei. Išmoks kūrybiškai naudoti gamtines medžiagas. Edukacijos metu dalyviai ugdys meniškas savybes ir parsineš pačių sukurtus vainikus.
  • Tikslinė grupė: mokiniai nuo 5 klasės arba suaugusieji (iki 12 asmenų).
  • Trukmė: 45-60 min.
  • Vieta: Botanikos sodo salė.
  • Kalba: lietuvių.

Ppuošk namus pasidarytu vainiku 2

Ppuošk namus pasidarytu vainiku 2
 

 

SĖKLELĖS KELIONĖ

Veiklos dalyviai apžiūri sugrupuotus sėklų pavyzdžius. Veiklos vedėjas pasakoja apie įvairiausius sėklų prisitaikymus plisti aplinkoje, kuriuos pastarosios išvystė per tūkstančius ar net milijonus metų trukusios natūralios atrankos būdu. Akcentuojamos kiekvienos sėklų grupės, pagal prisitaikymą (vanduo, vėjas, gyvūnai ir kt.) bendri bruožai. Dalyviai apžiūri sėklas stereomikroskopu, užduoda klausimų. Veiklos vedėjas pasakoja augalų išgyvenimo strategijas ir su tuo susijusius brandinamų sėklų kiekius bei įgimtas mutualistines sąsajas su kai kuriais gyvūnais. Dalyviai atlieka sėklų grupavimo užduotis. Botanikos sodo aplinka naudojama kaip mokymosi ir žinių pasitikrinimo vieta - lankomos „stotelės", apžiūrint augalus su žiedais ir sėklomis.

  • Naudojamos priemonės: Botanikos sode užaugintų bei iš svetur parvežtų sėklų ir vaisių kolekcijos, herbariumai, stereomikroskopas.
  • Laukiami rezultatai: Po veiklos vaikai geriau supranta sėklų įvairovės prasmę, žino pagrindininius augalų prisitaikymus išplatinti sėklas, vertina glaudų ryšį tarp augalų ir gyvūnų evoliucijos ir gamtosaugos kontekstuose.
  • Tikslinė grupė - mokiniai nuo 1 iki 8 klasės (iki 12 asmenų).
  • Trukmė: 45 min.
  • Vieta: visas Botanikos sodas (tik sodo lankymo sezonu), salė.
  • Kalba - lietuvių.


 

REKOMENDUOJAMA MOKINIAMS IR VYRESNIEMS

BIČIŲ VAŠKO ŽVAKIŲ LIEJIMAS

Užsiėmimo metu dalyviai sužinos apie žvakių liejimo tradicijas Lietuvoje ir patys išmėgins žvakių liejimą. Sužinosime iš kur ir kodėl atsiranda bičių vaškas, dalyviai sužinos apie bičių gyvenimą ir kuo jos svarbios mūsų kasdieniniame gyvenime. Klausantis apie bites gaminsime knatus iš natūralaus lininio siūlo, juos kabinsime ant rato ir devyniais nuliejimais sukursime po vieną šventinę žvakę skirtą šeimos ar asmeninei šventei. Kiekvienas dalyvis turės galimybę pats sukurti žvakę ir ja pažymėti savo ženklu. Nulietas žvakes bus galima pasiimti ir sukurti jaukią šventinę atmosferą namuose prie žvakės šviesos. 

  • Naudojamos priemonės: žvakės liejamos iš natūralaus bičių vaško su knatu kurį edukacijos metu gaminsime iš lininio siūlo. Žvakes liesime Botanikos sodo žvakių liejykloje. Rekomenduojama rinktis prastesnius drabužius ir avalynę, nes edukacijos metu ant aprangos ir avalynės gali užtikšti vaško! 
  • Laukiami pasiekimai: Edukacijos metu dalyviai sužinos ir išmoks lieti žvakes iš natūralaus bičių vaško. Išgirs apie žvakių liejimo tradiciją Lietuvoje, kada ir kam jos buvo liejamos. Kiekvienas dalyvis pasigamins po žvakę ir galės ją išsinešti. 
  • Tikslinė grupė – vaikai nuo 12 metų, studentai, suaugusieji, senjorai (iki 12 asmenų). 
  • Trukmė: 1 val. 
  • Vieta: Botanikos sodo salė. 
  • Kalba – lietuvių, anglų.

ATPAŽINK AUGALO DALIS

Tai nesudėtingas žaidimas, susijęs su iššūkio ir rungtyniavimo jausmais. Užsiėmimo metu dvi dalyvių grupės varžosi, kuri iš jų geriau pažįsta sumedėjančių augalų dalis. Visi turi grupuoti iki tol, gyvenime tikrai matytų augalų dalis pagal rūšį. Aptariant komandų rezultatus, vedėjas pasakoja apie sumedėjančių augalų savitumus, skatina domėtis augalų įvairove, formomis, prisitaikymais, pažinti augalus iš lapų, vaisių ir kitų dalių. Ugdomas susidomėjimas gamta ir įvairovės joje vertinimas. 

  • Naudojamos priemonės: Botanikos sode užaugintų bei iš svetur parvežtų sugalų dalys.
  • Laukiami rezultatai: dalyviai per žaidimą pasitikrins ir pagilins žinias apie augalus, įgis gebėjimų juos pažinti iš dalių.
  • Tikslinė grupė - mokiniai nuo 8 klasės ir vyresni sodo lankytojai (iki 12 asmenų).
  • Trukmė: 45 min.
  • Vieta: Botanikos sodo salė.
  • Kalba - lietuvių.



AUGALŲ SISTEMOS PAŽINIMO KELIAS

Augalų sistematikos ir geografijos skyriuje, kuriame auginama virš 900 augalų rūšių, mokiniai perpras jų išdėstymo tvarką. Edukacijos vadovas, naudodamas pavyzdžius (gyvus - vasarą, o džiovintus – žiemą) sudarys sąlygas apžiūrėti ir įsiminti augalų dalis, kurios yra svarbiausios norint augalus suskirstyti į šeimas. Vyksta diskusija, „minčių lietus", klausimų-atsakymų sesijos augalų sistematikos temomis. Edukacijos dalyviai, veikdami savarankiškai ir grupėse, pasitikrins žinias ir įgytus gebėjimus teisingai priskirti augalą augalų skyriui, šeimai, genčiai. Veikla vykdoma augalų vegetacijos metu.

  • Naudojamos priemonės: kortelės su apibendrinta informacija apie svarbiausias augalų šeimas, herbariumai (žiemą).
  • Laukiami rezultatai: dalyviai išmoks skirstyti augalas pagal šeimas, ir žinos augalų dalis, į kurioms verta skirti daugiausiai dėmesio. Mokiniai dirbdami pavieniui ir grupėse tobulins komandinio darbo įgūdžius, gerai praleis laiką, o svarbiausia – bus geriau pasiruošę biologijos egzaminui !
  • Tikslinė grupė: mokiniai nuo 9 klasės (iki 12 asmenų).
  • Trukmė: 45-60 min.
  • Vieta: Botanikos sodo Augalų sistematikos ir geografijos skyrius (nuo spalio mėn. 1 d. iki birželio mėn. 1 d. - salėje).
  • Kalba: lietuvių.

 

BŪK AUGALIJOS TYRĖJU !

Tai praktinis mokymasis įvertinti augalų gausumą ir padengimą transektų ir kvadrantų metodais, kuriuos naudoja augalijos tyrinėtojai. Dalyviai ne tik sužinos kaip šiuos metodus taikyti, bet ir patobulins dažniausiai aptinkamų augalų pažinimo gebėjimus. Po metodų pristatymo, dalyviai dirbs mažomis komandomis, konsultuodamiesi su edukacinio užsiėmimo vedėju. Atliktas komandinis darbas bus pristatomas ir aptariamas. 

  • Naudojamos priemonės:  virvė, kuoliukai, Braun-Blanquet augalų gausumo ir padengimo vertinimo skalės, formos duomenims išsaugoti. Veikla vykdoma augalų vegetacijos metu.
  • Laukiami rezultatai: dalyviai igis augalijos sudėties nustatymo patirties, pagilins augalų pažinimo gebėjimus, kuriuos galės taikyti tiriamiesiems darbams mokykloje.
  • Tikslinė grupė - mokiniai nuo 8 klasės (iki 12 asmenų).
  • Trukmė: 45 min.
  • Vieta: Botanikos sodo aplinka.
  • Kalba - lietuvių.

 

 

VAISTINIAI AUGALAI IŠ GAMTOS

Edukacijos metu dalyviai susipažįsta su vaistiniais Lietuvos augalais, sužinos apie nuo seno vertinamas jų vaistines savybes, vaistine augaline žaliava, jos rinkimu ir ruošimu: rinkimu, džiovinimu ir laikymo sąlygomis. Dalyviai, vadovaujant sodo darbuotojui, renka vaistinę augalinę žaliavą ir paruošia ją džiovinimui – rūšiuoja, pašalina priemaišas, džiovina, konsultuodamiesi ir sulaukdami patarimų. Užsiėmimai vyksta tik vasarą.

  • Naudojamos priemonės: sekatoriai, įrankis šaknims rauti, džiovinimo spinta. 
  • Laukiami rezultatai: dalyviai išmoks pažinti kai kuriuos Lietuvos gamtinėje aplinkoje augančius vaistinius augalus, sužinos apie nuo seno vertinamas jų savybes. Išmoks paruošti vaistinius augalus džiovinimui ir laikymui. Dalyviai patirs teigiamų emocijų, pajaus liaudies išmintį ir pakvėpuos grynu oru rekreacinėje Botanikos sodo aplinkoje. Veikla vykdoma augalų vegetacijos metu.
  • Tikslinė grupė: mokiniai nuo 5 klasės (iki 12 asmenų).
  • Būtinas pasiruošimas: apranga pagal orų sąlygas.
  • Trukmė: 60 min. 
  • Vieta: Botanikos sodo patalpos ir Lietuvos floros skyrius
  • Kalba: lietuvių.



SLAPUKAI, TVARKANTYS MŪSŲ APLINKĄ

Moksleiviai susipažįsta su skaidytojais - stebėdami juos klausosi įdomių faktų apie skaidytojų pasaulį. Veiklos metu koncentruojamasi į čia gyvenančių ir laikomų skaidytojų rūšis. Suteikiama galimybė mūsų aplinkos gyventojus stebėti iš arti - apžiūrėti per padidinamąjį stiką. Sodo specialistas pasakoja apie skaidytojų misiją, mitybą, gyvenimo būdą, bei pasaulį kuriame jie prisitaikę gyventi. Mokiniai vedami prie komposto dėžių, senų medžių ir kitas sodo vietas kur ieškoma skaidytojų ir aptariama jų veikla. Tyrinėjant Botanikos sodo aplinką, ieškoma grybų ir kitų skaidytojų buveinių, taip supažindinant edukacijos dalyvius su skaidytojų poreikiais ir buveinių įvairove. Veikla vykdoma augalų vegetacijos metu.

  • Naudojamos priemonės: terariumai su skaidytojais, padidinamieji stiklai, apšvietimo lempos, gyvūnų kolekcijos.
  • Laukiami rezultatai: Po veiklos vaikai geriau supras ekosistemoje vykstančius procesus, žinos kelias pagrindines skaidytojų rūšis, sužinos kodėl skaidytojai yra tokie svarbūs ir kai kuriuos iš jų reikia saugoti.
  • Tikslinė grupė - mokiniai iki 8 klasės (iki 12 asmenų).
  • Trukmė: 45 min.
  • Vieta: visas Botanikos sodas (tik sodo lankymo sezonu), salė.
  • Kalba - lietuvių.

 

 

DŽIUGINANTĮ SODĄ KURIU PATS - SĖJU, DAUGINU, AUGINU

Augalai nuostabūs tuo, kad juos galime padauginti įvairiomis dalimis: sėklomis, kero dalijimu, šaknų dalimis, svogūnais, gumbasvogūniais, stiebais, lapais, šakelėmis – auginiais. Kai kurie augalai (pavienės svogūnų ir paparčių rūšys) sugeba išauginti vegetatyvinius mažus augalėlius ir jie atsiskyrę nuo motininio augalo, patekę ant žemės, šaknijasi ir auga kaip atskiri augalai.

  • Užsiėmimo metu dalyviai sužinos apie augalų padauginimo būdus, kartu mokysis pažinti augalus. Mokiniai išsamiai susipažins su vegetatyviniu augalų dauginimu, sužinos kokios augalo dalys tam tinkamos. Dalyviai patys bandys klonuoti augalus. Susipažins su reikalingomis priemonėmis, patys gamins substratus augalams.
  • Naudojamos priemonės: įvairių augalų sėklos, augalai ir jų dalys vegetatyviniam dauginimui (svogūnai, šakniagumbiai, auginiai, stiebo dalys, lapai). Reikalingos dauginimui priemonės: vazonėliai, daigyklos, substratai, agroperlitas, vandens įgėrio granulės, durpinės tabletes, dauginimo įrankiai ir kt. Visas priemones teikia Botanikos sodas.
  • Laukiami rezultatai: edukacijos dalyviai pagilins botanines žinias, supratimą apie augalų dauginimo būdus ir sėklų įvairovę, sužinos kaip namuose padauginti augalus, išmoks vartoti su augalų biologija susijusius pagrindinius terminus. Mokysis pažinti, rūpintis ir prižiūrėti augalus.
  • Tikslinė grupė: 4-8 klasių mokiniai (iki 12 asmenų). 
  • Rekomenduojama turėti darbui skirtas pirštines, vertėtų apsirengti paprastesniais drabužiais !
  • Trukmė: 2x45 min. Trumpos pertraukėlės metu vaišinsimės kvapnia žolelių arbata.
  • Vieta - Botanikos sodo salė.
  • Kalba - lietuvių.


 

ŽOLELIŲ ARBATŲ DEGUSTACIJA*

Dalyviai apsilanko vaistinių augalų ekspozicijoje, kur yra supažindinami su Lietuvos floroje aptinkamais, per 40 rūšių, vaistinių savybių turinčiais augalais. Dalyviai šiuos augalus apžiūri, uosto, norintys – fotografuoja. Edukacijai skirtoje patalpoje degustacijos vedėjas pasakoja, o dalyviai apžiūri arbatoms naudojamą ne tik Lietuvos floros atstovų žaliavą ir jau paruoštas arbatžoles. Išsamiau pristatomi augalai iš kurių paruošta tą dieną degustuojama arbata. Pasakojama apie fermentacijos esmę ir jos suteikiamus atspalvius ir skonį arbatai. Prie arbatos puodelio vyksta diskusija: dalyviai konsultuojasi, dalinasi patirtimi ir idėjomis.

  • Naudojamos priemonės: termosai, puodeliai, džiovinti augalai, skinti augalai (vasaros metu).
  • Tikslinė grupė: suaugusieji ar vyresnių klasių mokiniai.
  • Trukmė: 1 val.
  • Vieta – edukacinis namelis ir vaistinių augalų ekspozicija (tik sodo lankymo sezonu), salė.
  • Kalba – lietuvių.
  • *žr. kainoraštyje

 

 

 

Reikalinga išankstinė registracija tel. nr. +370 41 553 934, dir@bs.su.lt